_Logotyp-Stockholms-Skaergaards-Tennisklubb.png

PG:40 59 39-0

Priser/Avgifter »

Om klubben

Stockholms Skärgårds Tennisklubb bildades år 1966 av ett gäng tennisfantaster som mest spelade utomhus på sommaren. Nu ville man dessutom fortsätta under den mörka årstiden och grundade därför SSTK.

Idén till att bilda en klubb med de romantiska orden ”Stockholms Skärgårds” ingående i namnet kom från Ulla Oscarsson – välkänd profil inom tennisen sedan slutet av femtiotalet. Ulla var tränare i Waxholm sommaren 1965 och hade sommarställe i skärgården, närmare bestämt på Saltarö. Efter hemkomsten till staden satte hon planerna på en klubb i verket tillsammans med Ulf Nestius och Jan van Rijswijk, som också var skärgårdsbor sommartid. SSTK bildades i februari 1966.

I början spelade klubben på Centralbadets innebanor men i början av 70-talet flyttade klubbens sin verksamhet till Tennisstadion. I nästan femton års tid spelade vi tennis i varmluftstält på samma plats som dagens D-hall ligger. Från och med hösten 1983 har vi tillgång till en riktig inomhusanläggning i Tennisstadions D-hall.

Klubben är en motionsklubb som spänner över hela registret från de som bara spelat lite grand över de som har gjort ett långt uppehåll och vill hitta tillbaka till tennisen till elitmotionärer. Tennis som motion kryddat med ett litet tävlingsmoment gör både själen och kroppen gott.

Idag består klubben av drygt 200 medlemmar som är sysselsatta i olika sektioner. I SSTK är det viktigare att ha roligt än att tävla på en hög nivå. De flesta av oss är motionsspelare på en ganska låg nivå. Detta betyder att alla är välkomna till oss oberoende av spelkvalitet. Roligt att konstatera är att många damer spelar tennis i klubben, nästan en tredjedel av medlemmarna är tjejer.

Den mest omfattande delen av klubbens verksamhet är utan tvekan gruppspelet. I singel är hela 96 spelare med och i dubbel är motsvarande siffra fantastiska 48 par. Två fördelar med SSTK:s upplägg är att vi blandar deltagare av olika åldrar och kön i såväl singel- som dubbelgruppspel så det är m.a.o. spelstyrkan som avgör grupptillhörighet samt att det alltid finns en lagom nivå just för Dig eftersom det är möjligt att snabbt avancera till en bättre grupp (eller halka ner i en sämre).

De klubbtävlingar som vi årligen arrangerar är främst inomhus KM i singel, dubbel och mixed samt även ett KM utomhus på vår utebana vid Lilla Skuggan om vädret tillåter.

Klubbens stadgar »
Välkomstbrev »